Scratch STEM
Scratch Platformu, katılımcıların temel algoritma becerilerini edinmelerini ve kendi algoritmalarını geliştirebilecekleri düzeyde algoritma bilgisine sahip olup bu becerilerini “Scratch” ortamında bloklar yardımıyla uygulayabilmelerini sağlar.
Hesaplamalı Düşünme (Computational Thinking) genel hatlarıyla şu şekilde gerçekleşir: problem parçalara ayrıştırılır, ayrıştırılan parçalar daha önce karşılaşılan problemlere benzer şekilde çözülebilsin diye karşı karşıya getirilir, ortaya çıkan problemle ilgili olmayan bilgilerin işin içerisinden çıkarıldıktan sonra sorunu çözmek için adımlar oluşturulur ve ortaya çıkan çözüm yolu en verimli şekilde kullanılır.
Her karmaşık problem aynı yolla çözülemeyeceğinden İşlemeli Düşünme uygulanırken izlenecek yol probleme göre değişikliğe uğrayabilir.
İşletmeli Düşünme, birçok ülkede öğretim programlarına entegre edilerek okullarda öğrencilere öğretilen bir yöntemdir.
ISTE (International Society for Technology in Education- Uluslararası Eğitim Teknolojileri Topluluğu) ve CSTA (Computer Science Teachers Association – Bilgisayar Bilimi Öğretmenleri Derneği) gibi kuruluşlar, farklı ülkelerde hesaplamalı düşünmenin ilköğretim programına dahil edilmesi sürecine katkı sağlamak için oluşturulan kılavuzlar geliştirmiştir.
Türkiye’de Bilgi ve İletişim Teknolojileri ve Yazılım Dersinin kazanımlarına entegre edilerek ilk defa 2012 yılından itibaren ortaokul programların girmiştir; ancak öğretim programında hesaplamalı düşünmenin ayrı bir öğrenme alanı olarak yer alması 2017 yılından olmuştur, genel olarak tüm popülasyonda üst seviyede özel yetenekleri olan üstün zekalı öğrencilere 2020 yılı itibari baz alınarak son senelerde belli merkezlerde eğitimler verilmektedir
Öğretim programlarında hesaplamalı düşünme öğretimine geçilmesi sürecinde yaşanan bazı güçlükler tespit edilmiştir.
Öğretmenlerin bilgisayar bilimleri ile ilgili içerik ve pedagojik içerik bilgilerin yetersiz oluşu ve bu nedenle öğretmenler ve öğretmen adaylarının hesaplamalı düşünme öğretimi konusunda kendilerini yeterli görmemesi bu güçlükler arasında başta gelir.
Bu nedenle öğretmenin kendi öz yeterliliğini geliştirmesi, hesaplamalı düşünmenin öğretiminin etkili bir biçimde gerçekleştirilmesiyle doğrudan ilişkilidir.
Scratch özellikle 8 (2.sınıf mezunu) ila 16 yaş grubu için tasarlanmış olmakla birlikte her yaştan insan tarafından kullanılmaktadır. Milyonlarca kişi evde, okulda, müzelerde, kütüphanelerde ve sosyal merkezlerde Scratch projeleri oluşturmaktadır. Daha alt yaş grubu ScratchJR ile vakit geçirebilir.
Öğrenciler Scratch ile her seviyede (ilkokuldan üniversiteye kadar) ve disiplinler arasında (matematik, bilgisayar bilimi, dil sanatları, sosyal bilgiler gibi) öğreniyorlar.
Eğitimci kaynakları Eğitimciler için Scratch sayfasında mevcuttur.
https://scratch.mit.edu/educators
Ebeveynler kaynakları Ebeveynler için Scratch sayfasında mevcuttur.